Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 6 października 2011

E-praca w UE i USA





E – praca w Unii Europejskiej i USA
W krajach tych z roku na rok rośnie zainteresowanie tą formą pracy, zwłaszcza ze strony firm, które robią wiele sprawozdań, raportów, tłumaczeń itp. Również ta forma pracy staje się coraz popularniejsza wśród osób wykonujących wolne zawody. W chwili obecnej szacuje się , że w tym systemie pracuje od 11 do 20mln. osób a w 2005 roku liczba ta ma osiągnąć wielkość 35 mln.
Badania wskazują na znaczny wzrost wydajności. Jednocześnie występują nowe zjawiska. Jednym z nich jest koncentracja usług w jednym miejscu dla klientów z wielu krajów. Fizyczna lokalizacja firmy nie odgrywa już takiego znaczenia. Telepraca przez rządy tych państw jest uznawana jako jeden z 4 głównych zastosowań umacniających gospodarkę. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych i informatycznych rośnie znaczenie i rola telepracy.




E-praca w Polsce


Telepraca w Polsce
W Polsce ta forma organizacji pracy jest jeszcze niedoceniana przez większość firm. Wynika to głównie z mentalności pracodawców i sposobu zarządzania. Wyjątek stanowią firmy związane z Internetem. Dla tych firm ta forma pracy jest czymś oczywistym. Zarządzający chcą mieć pracownika u siebie i na oku w myśl przysłowia
"pańskie oko konia tuczy”.
Telepraca w Polsce stanie się rzeczywistością, gdy praca przestanie być mierzona godzinami spędzonymi za biurkiem, wiekiem, wyglądem ale produktywnością pracownika. Nie bez znaczenia są również wysokie koszty połączenia z Internetem, jak i koszty wyposażenia stanowiska pracy. W Polsce istnieją firmy gdzie ta forma pracy jest wdrażana. Przykładem może być firma TP Investment.



Gdzie szukać ofert telepracy?
http://praca.interia.pl
http://www.praca.onet.pl
http://www.praca.totu.pl
http://www.cvonline.pl
http://www.gazeta.pl/praca
http://www.jobpilot.pl
http://www.jobs.pl
http://www.praca.trader.pl
http://www.pracuj.pl
http://www.topjobs.pl

Zalety i wady e-pracy


Zalety telepracy:
-pracownik nie musi dojeżdżać do pracy, nie spóźnia się
-firma oszczędza na stanowisku pracy (na powierzchni i zużyciu sprzętu, materiałów eksploatacyjnych)
-zatrudnienie znajdują osoby niepełnosprawne, z terenów wysokiego bezrobocia, kobiety opiekujące się dziećmi
-daje poczucie większej satysfakcji z pracy, ogranicza stres, pozwala na elastyczność w wykonywaniu zadań
-zwiększa produktywność pracowników
-zmniejsza konflikty w pracy



Wady telepracy:
-pracodawca nie ma możliwości obserwacji stopnia zaangażowania pracowników; telepracownik może stać się pracoholikiem
-utrudnia kontrolę nad pracownikiem
-ważną kwestią staję się samodyscyplina – pracownik musi samodzielnie organizować sobie czas pracy
-brak bezpośrednich kontaktów z innymi pracownikami może prowadzić do wyobcowania
-uzależnia od techniki
-prowadzi do zaniku kultury biurowej
-osłabia osobiste kontakty między pracownikami
-trudność w odseparowaniu pracy od domu

piątek, 30 września 2011

Jak pracować na odległośc?


E – pracę, zwaną też telepracą, czyli pracą na odległość, spopularyzowali Amerykanie, ale i w naszym kraju znajduje ona coraz więcej zwolenników.
Wiele prac polegających na tworzeniu komputerowych dokumentów (bilanse, raporty,
projekty, sprawozdania) czy ich redagowaniu (tłumaczenia, korekty) może być wykonywana w domu, przy komputerze.
Dzięki zastosowaniu poczty elektronicznej przepływ wszystkich dokumentów jest w miarę płynny.

Potrzebny sprzet do pracy
-komputer
-monitor
-klawiatura i mysz
-urządzenie wielofunkcyjne
-dostęp do internetu

Przykłady telepracowników:
  • administratorzy sieci
  • tłumacze
  • księgowi
  • dziennikarze
  • pracownicy naukowi
  • przedstawiciele handlowi
  •  
  •  
  •